3 feb 2008

PERQUÈ RECICLO

Segur que coneixeu aquella cèlebre frase de Tagore, popularitzada per Martin Luther King: “Encara que m’assabentés que demà s’acaba el món, jo continuaria plantant el meu arbre”.

Doncs bé, aplicat a la gestió dels residus podríem dir que tant se val si després hem de cridar algú a l’ordre. Tant és si el mecanisme no està funcionant encara com seria desitjable. El que ens ha de quedar a tots clar es que, mentre la generació de residus no s’aturi, mentre els esforços per reduir-ne la brossa continuïn fracassant, mentre cada vegada ens caiguin més envasos, papers i tota mena de materials a sobre quan anem a comprar, haurem de ser nosaltres, els ciutadans els que mirem de posar-hi solució. Entre d’altres coses perquè en cas contrari serem alhora nosaltres, els ciutadans, els qui patirem de manera més directa les conseqüències.

Cal tenir-ho molt clar doncs: la única solució alternativa avui per avui a la incineració i l’abocament és: primer de tot la reducció dels residus que generem a casa i en tot cas la recollida selectiva de les diferents fraccions.

I si, és probable que els esforços ciutadans no estiguin sent recompensats com cal per part de l’administració, que no s’estigui traient tot el profit que es podria del nostre esforç. Però el camí per on hem d’avançar és aquest, i el pitjor que ens podria passar es que la desconfiança arrelés entre els nosaltres, els que reciclem els residus des de fa tant de temps.

Insisteixo, mentre avancem en termes de reducció, la recollida selectiva es la millor manera de donar un tractament ambientalment responsable als residus. I es així que, tot revisant Tagore jo diria ara que “Encara que m’assabentés que després el sistema falla, jo continuaré recollint la brossa a part per portar cada cosa al seu lloc”. Es la meva obligació en tant que ciutadà responsable, és la millor aportació que puc fer al medi ambient des de casa i es la millor ensenyança que els hi puc transmetre als meus fills.
José Luis GALLEGO

No hay comentarios: